Hållbarhetsredovisning i praktiken

Vad är hållbarhetsredovisning?

Hållbarhetsredovisning är ett sätt att visa upp och klargöra vad företaget har uppnått i sitt arbete för en långsiktigt hållbar utveckling. Själva redovisningen ska innehålla all information som behövs för att kunna förstå konsekvenserna av företagets verksamhet och hur den påverkar sin omvärld. Hållbarhetsredovisning kallas ibland hållbarhetsrapport eller miljöredovisning.

Varför ska företag ha en hållbarhetsredovisning?

Från och med räkenskapsår som inleds den 1 januari 2017 och senare ska större företag hållbarhetsrapportera. Enligt årsredovisningslagen gäller kravet för företag som uppfyller två eller alla tre av följande villkor under båda de två senaste räkenskapsåren.

  • Medelantalet anställda har varit mer än 250 personer.
  • Den redovisade balansomslutningen har varit mer än 175 miljoner kronor.
  • Den redovisade nettoomsättningen har varit mer än 350 miljoner kronor.

EU kommer även inom sitt arbete med att styra finansiering mot en hållbar tillväxt att skärpa och utöka regleringen för hållbarhetsrapportering från och med räkenskapsåret 2023 (alternativt 2024).

Men oavsett storlek på företag blir det mer och mer självklart att man i dag bedriver någon form av hållbarhetsarbete. Näringslivet har en betydande roll att spela i omställningen till ett mer hållbart samhälle, och många företag är inte bara engagerade utan också måna om att dokumentera vad de gör. I takt med att kraven ökar från kunder och från andra intressenter blir det mer och mer angeläget för alla företag att redovisa sitt hållbarhetsarbete. Det handlar om att ta ansvar och skapa förtroende. Genom att dokumentera sitt eget arbete inom hållbarhet kan företag också kvalificera sig för att delta i fler leverantörsupphandlingar. Vidare kan det också ha ett värde att vara attraktiv för investerare, banker och andra finansiella institutioner. Gröna investeringar ökar, och då måste det gå att visa hur företaget arbetar med hållbarhet.

Även om ni inte är ett av de stora bolag som omfattas av lagkravet på hållbarhetsrapportering kan det finnas ett stort värde för ditt företag att ha en hållbarhetsredovisning i en eller annan form.

Vad ska en hållbarhetsredovisning innehålla?

Oavsett ambitionsnivå och omfattning av hållbarhetsredovisningen bör företaget utgå från de hållbarhetsaspekter som är viktiga för verksamheten och dess intressenter inom miljö, sociala aspekter och bolagsstyrning (eng. Environmental, Social, Governance som förkortas ESG).

För företag som är skyldiga enligt lag att upprätta en hållbarhetsrapport är minimikravet idag att de måste rapportera sin påverkan inom fem områden:

  • Miljö
  • Sociala förhållanden
  • Personalrelaterade frågor
  • Mänskliga rättigheter
  • Motverkande av korruption

Exempel på ämnen inkluderar användning av energi och vatten, klimatpåverkan, avfallshantering, biologisk mångfald, växthusgasutsläpp och andra föroreningar, jämställdhet, samhällsengagemang och affärsetik.

Hållbarhetsredovisningen bör innehålla upplysningar som behövs för förståelsen av hur företaget påverkar sin omgivning men även hur företaget påverkas av omvärlden. Frågor som ni kan ställa er inom dessa områden är: Vilken påverkan har företaget (både positivt och negativt)? Hur påverkas företaget? Det kan röra sig om att klimatkompensera för negativ miljöpåverkan eller långsiktigt arbeta för att ställa om till en mer hållbar produktion.

Det är också viktigt att lyfta fram de risker som finns förknippade med respektive område, samt hur företagets styrning och arbete inom områdena bedrivs. För alla områden som bedöms vara väsentliga för företaget behöver man även rapportera årets utfall. Utfall kan presenteras i siffror eller i mer kvalitativa aspekter. Det är viktigt att skapa en röd tråd från beskrivning av företagets affärsmodell till det som rapporteras.

Hur kommer vi i gång och hur görs en hållbarhetsredovisning?

Som utgångspunkt kan man börja med att sätta sig in vilken påverkan den egna verksamheten har i hela värdekedjan, och inom vilka områden det går att få mest effekt på en positiv utveckling. Det kan också vara värdefullt att titta på vad andra företag i samma bransch gör. Många företag har redan erfarenhet av hållbarhetsredovisning och i årsredovisningen eller på företagets hemsida kan du få tips om till exempel relevanta mätparametrar för branschen.

När du har identifierat intresseområden, prioriteringar och mål bör du dessutom se till att förankra dem hos styrelse och ledning.

Här följer ett förslag på olika steg för att genomföra en hållbarhetsredovisning:

  1. Omvärldsanalys och benchmark

Börja med att göra en omvärldsanalys och benchmark där ni tittar på hur följande områden påverkar er verksamhet och bransch:

  • Megatrender och globala trender
  • Lagar och regler – globalt, EU och nationellt
  • Aktuella samhällsfrågor
  • Gör en jämförelseanalys eller benchmark med företag i samma bransch och titta på vilka hållbarhetsfrågor de arbetar med.

  1. Väsentlighetsanalys

Identifiera vilka frågor som är viktiga för just er verksamhet och identifiera väsentliga hållbarhetsrisker för företaget.

  1. Prioritera och validera de mest väsentliga hållbarhetsaspekterna

För att välja ut de områden eller frågor som är viktigast för just er verksamhet kan det vara bra att hålla en workshop med ledning och nyckelpersoner där man tillsammans prioriterar. Resonera kring varje område eller fråga utifrån omfattning av hållbarhetspåverkan och betydelse för intressenter.

  1. Sätt upp mål efter prioriterade områden

Vilka är era mål och hur ska ni mäta ert resultat? Sätt minst ett mätbart mål per prioriterat område.

 

  1. Följ upp målen i nästa hållbarhetsrapport

I uppföljningen tittar ni på om förväntningarna har infriats och om målen uppnåtts. Resultatet bör vara med i er nästa hållbarhetsredovisning. Hållbarhetsredovisningen ska spegla det gångna året och vår rekommendation är att man har med minst ett jämförelsetal för tidigare år. Det finns all anledning att regelbundet se över arbetet med väsentliga områden, prioriteringar och mål i takt med att omvärlden förändras eller om det sker större förändringar inom verksamheten. Det är viktigt att se målarbetet som ett löpande arbete där man kontinuerligt utvärderar utfallet. Ta en sak i taget, börja med det som är viktigast för er här och nu. En hållbarhetsrapport handlar inte främst om att rapportera enligt ett lagkrav utan att förmedla det arbete som gjorts under året avseende de mest väsentliga frågorna som prioriteras av intressenter, samt ambitionen framåt.

Stöd och verktyg för hållbarhetsredovisning

Det kan vara ett betydande arbete att införa hållbarhetsrapportering, men det finns vissa standarder som går att använda som vägledning. Standarderna är utformade för att förbättra gränsöverskridande jämförbarhet och säkerställa kvaliteten på informationen. Riktlinjerna från den internationella standarden Global Reporting Initiative (GRI) är förmodligen de mest kända och mest använda. De ger stöd i hur väsentliga hållbarhetsfrågor kan identifieras och innehåller principer för hållbarhetsredovisning samt förslag på potentiellt relevanta hållbarhetsaspekter och resultatindikatorer. I samband med EU:s arbete med förnyat direktiv kommer även en ny standard att tas fram. Dock ska man komma ihåg att dessa är omfattande och i huvudsak riktade till stora globala bolag.

2021 kom den första standarden för hållbarhetsrapportering anpassad för små och medelstora företag. Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS) är en nordisk standard utvecklad av Nordic Accountant Federation, där branschorganisationerna i Sverige, Norge och Finland ingår. Den nya standarden har tagits fram med fokus på att förenkla för fler företag att redovisa sitt hållbarhetsarbete, men den ska samtidigt vara jämförbar med etablerade internationella standarder. Genom att mäta nyckeltal enligt NSRS kan företag också få stöd i att identifiera nya affärsmöjligheter och att utveckla sin verksamhet för att anpassa den till en cirkulär ekonomi. För att påbörja arbetet rekommenderar NSRS att man successivt ökar omfattningen av rapporteringen. Företag som inte har lagkrav på hållbarhetsrapportering kan alltså börja smått, och successivt bygga upp erfarenhet och kompetens. För de flesta kommer arbetet att innebära en mognadsprocess. Efter hand kommer det att lägga en god grund för en mer omfattande hållbarhetsredovisning.

Hållbarhetsrapporten kan utformas på två sätt:

  • som en del av förvaltningsberättelsen
  • som en separat bilaga skild från årsredovisningen.

Oavsett om hållbarhetsrapporten är en del av förvaltningsberättelsen eller en separat rapport bör företaget ta fram den samtidigt som övriga delar av årsredovisningen. Om hållbarhetsrapporten är en separat bilaga som publiceras någon annanstans ska det finnas en hänvisning dit i förvaltningsberättelsen. Lämna hållbarhetsrapporten tillsammans med årsredovisningen till revisorn. Revisorn ska skriva ett yttrande om att rapporten har upprättats.

Hållbarhetsrapporten behöver ingen egen underskrift.

En separat hållbarhetsrapport ska offentliggöras på något av de här sätten:

  • Lämna in hållbarhetsrapporten tillsammans med årsredovisningen till Bolagsverket inom en månad efter årsstämman. Då blir den offentlig när vi offentliggör årsredovisningen.
  • Publicera hållbarhetsrapporten på företagets webbplats inom sex månader från räkenskapsårets slut. Då ska det stå i förvaltningsberättelsen på vilken webbplats den finns.

Källor

Mer att läsa

Guider

Ekonomisk ordlista

Lär dig mer om ekonomiska termer, begrepp och ord. A-conto, Balansomslutning eller Justerat Eget Kapital? I Redovisnings-byråguidens ordlista hittar du enkla förklaringar på svåra ord och begrepp inom ekonomi och företagande.

Digitalisering

Hållbarhetsredovisning i praktiken

Vad är hållbarhetsredovisning? Hållbarhetsredovisning är ett sätt att visa upp och klargöra vad företaget har uppnått i sitt arbete för en långsiktigt hållbar utveckling. Själva

poppen

Vill du kunna administrera din byrås profil?


Du kan helt kostnadsfritt själv ta kontroll över din byrås profil för att lägga till eller ändra information.

Allt du behöver göra är att i nästa steg registrera din emailadress för att vi ska kunna godkänna dina ändringar.

Ett kostnadsfritt konto skapas då som bara du har tillgång till.