Anledningar till att byta byrå
Det finns flera skäl till att titta efter en ny redovisningsbyrå. Du kanske vill ha en byrå som ligger fysiskt närmre eller kanske en byrå som kan erbjuda mer digital interaktion? Eller så trivs du kanske inte med den du har, du kanske inte får den uppmärksamhet du vill ha eller får den uppbackning du söker? Eller så vill du bara ha en förändring, få nya infallsvinklar, annan teknik, kompetens och ny utveckling? Alternativt så har du tagit hand om den löpande bokföringen, skatter och momsredovisningen själv och känner att du vill ha avlastning med detta – när en verksamhet växer kan det spara både tid och pengar att ta hjälp av en redovisningsbyrå, eftersom du kan få tips om fler och rätt avdrag men också för att du får tid över till att arbeta med att utveckla ditt företag.
Att tänka på vid byte av byrå
Oavsett anledning till att leta efter en ny byrå är det bra om du punktar upp vilka dina behov och önskemål är, vad saknar du idag och hur vill du att det ska fungera i det nya samarbetet? Det kommer att underlätta din matchning.
Fundera på vad du behöver idag, men också framöver. Erbjuder byrån rådgivning i olika frågor? Ska du ändå byta kan det vara bra att välja en byrå som kan vara med under din tillväxtresa, som lär känna dig och ditt bolag och kan stötta verksamheten även i morgondagens situation.
Att välja en redovisningsbyrå som har auktoriserade redovisningskonsulter garanterar en viss standard och det är ett smidigt sätt att säkerställa att man får kvalificerade, tjänster och att konsulterna är uppdaterade. Auktorisation sker genom SRF (Sveriges redovisningskonsulters förbund) eller FAR (Branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare) som sköter utbildning och examen. För att bli auktoriserad måste konsulten ha en teoretisk utbildning samt utfört ett bra arbete under flera år i branschen. Alla byråer som är listade på Redovisningsbyråguiden.se har auktoriserade konsulter från antingen FAR alternativt SRF konsulterna.
När du hittat en byrå så gå igenom praktisk information såsom vilka rutiner de har? Vilka områden blir du ansvarig för? Vilket ekonomiprogram arbetar byrån i och behöver era program synka med varandra? Det kan underlätta för dig om byrån har tydliga processer och utdelade ansvarsområden. Vidare kan det vara bra att fråga vilken beredskap byrån har vid sjukdom och semester från deras sida? Fundera igenom de punkter du vill att avtalet ska täcka och diskutera dessa med byrån innan du gör ditt slutliga val.
Hur går det till rent praktiskt när man byter redovisningsbyrå?
Det största jobbet är att hitta byrån du vill byta till. Den praktiska överföringen går ofta lättare än man tror och sker mellan den gamla och den nya byrån. Det som behövs är att din nuvarande byrå skickar en SIE-fil till din nya byrå, som därefter tar hand om överföringen och kan fortsätta arbetet. SIE står för Standard Import and Export och bygger på den svenska BAS-kontoplanen. Det är en standard som gör att man kan flytta redovisningsdata mellan olika företag, användare och program (oavsett programvaruleverantör).
Hoppas att denna information kan hjälpa dig på traven i din jakt på ny redovisningsbyrå. Kom ihåg att hitta vad som är viktigt för dig och ställ krav på din nya samarbetspartner.
Källor:
https://ucsone.se/kunskap/byta-redovisningsbyra/
https://bokoredo.se/kunskapsarkiv/byta-redovisningsbyra-latt-som-en-platt/
https://www.acumulus.eu/2020/07/14/byta-redovisningsbyra-eller-bokforingsbyra/
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/auktoriserad-eller-inte-vad-ar-skillnaden
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/vad-ar-sie-och-hur-anvands-det